22 ژانویه
2019

سنجش افکار عمومی

دسته بندی: مقالات

آشنایی با افکار عمومی-

مطالعه افکار عمومی و شناخت آن که ارتباط نزدیکی به شناخت مردم دارد، از قرن ها پیش مورد توجه سیاستگزاران (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) بوده است. به دنبال آن از ده ها سال پیش در کشورهای مردم سالار جهان تبدیل به یک مسئله موثر و با اهمیت شده است و مردم این گونه کشورها هر روز جایگاه والاتری برای آن قائل می شوند.

در واقع این گونه کشورها همواره براساس نظرات مردم به تصمیم گیری می پردازند و یا اقدامات خود را اصلاح می نمایند. در حکومت های مردم سالار اطلاع از اینکه مردم به چه فکر می کنند و نظراتشان نسبت به مسائل چگونه است از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که بدین وسیله نهادها، سازمان ها، موسسات، کارخانجات و شخصیت ها به مقبولیت خدمات خود پی می برند و از طریق بازسازی خود یا گاه با نفوذ بر افکار عمومی آن را جلب و یا به سمت منافع خود سوق می دهند

نظرسنجی سعی دارد افکار عمومی را درباره مسائل مختلف برای مسئولان و نهادهای مربوطه نشان دهد و اطلاعات لازم را بری تصمیم گیری در اختیارشان قرار دهد و ارتباطی بین مردم و مسئولان باشد. این حرفه امروزه تبدیل به یک صنعت شده است و از ین طریق بسیاری از پژوهشگران و علاقه مندان خصوصاً دانشجویان به تجارب عملی بری آشنایی با روش تحقیق در علوم تحقیق دست می یابند و حتی به کسب درآمد می پردازند.

سنجش افکار عمومی

امروزه مدیران ، سیاستمداران ، موسسات بزرگ تجاری ، بازاریابان ، روابط عمومی ها ، سازمانهای مختلف، جامعه شناسان و… برای شناسایی نگرش ها ، ارزیابی ها ،عقاید ،نظرات و بطور کلی برای شناخت دیدگاهای مختلف مخاطبان خویش از جمله کارکنان ، مشتریان ، مشترکان ، مصرف کنندگان، ذی نفعان و طیف های مختلف افراد جامعه که به نوعی با عملکرد و فعالیتهای آنها در ارتباطند دست به انجام نظرسنجی و اخذ نظرات آنان می کنند و از این راه سعی در شناسایی نظرات ایشان و برنامه ریزی در جهت تحقق اهداف خود با توجه به دبدگاههای گوناگون مخاطبان به منظور موفقیت و تعالی هرچه بیشتر در ارائه خدمات و محصولات خود می باشند . در مجموع می توان مزایا و محاسن نظر سنجی و افکارسنجی را شامل موارد ذیل دانست:

1-  سنجش افکار عامل شناخت نظرات عمومی یا وسیله ی کسب خبر برای مدیران است . مهمترین مزیت و ویژگی نظرسنجی این است که باعث شناخت نظرات عمومی می شود. معمولا بهترین روشی که بتوان از نظرات مردم آگاه شد، پرسیدن است وافکار سنجی این امکان را فراهم می کند که از مردم بپرسید چگونه فکر می کنند ؟ چگونه زندگی می کنند؟ چه می خواهند ؟ و …

 2- سنجش افکار باعث صرفه جویی درهزینه ها می شود . انجام نظرسنجی باعث صرفه جویی در هزینه های بازاریابی ، تولید، فروش، تبلیغ وحتی هزینه های سیاسی ، فرهنگی می شود . وقتی بدانید مخاطب دارای چه ویژگی هایی است ، پیامی را  می دهید که راحت تر بپذیرد . از سوی دیگربا شناخت مخاطبان واقعی ، پیام برای افرادی که مخاطب نیستند ارسال   نمی شود.

 3- سنجش افکار از بحران ها جلوگیری می کند . سنجش افکار موجب می شود مشکلات کوچک پیش از آنکه از کنترل خارج شوند کشف و اصلاح شوند. بعبارت دیگر ، سنجش افکار سبب می شود که نقاط بحران ساز قبل از اینکه گسترش یابندو پیکره ی یک سازمان ، یک منطقه یا کشور را بگیرند، شناسایی  وتدابیر لازم اخذ گردد.

4- سنجش افکار ، ارتباط و اقناع را موثرتر می سازد، برای اینکه برقراری ارتباط بایک گروه واقناع آنها موثرتر صورت گیردباید افرادآن گروه به دقت مورد مطالعه قرار گیرد، زیرا هر گروه از مردم دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند و برقراری ارتباط با هر گروه مستلزم شناخت ویژگی های همان گروه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *